Iniciativa Legislativa Popular del Montseny

Manifest que llegirem les entitats convocants, a la concentració de protesta que es durà a terme a la rotonda de Campins, el proper 27 d'abril

Benvolguts amics i amigues,

A continuació us donem a conèixer el manifest que es llegirà el proper diumenge dia 27, al finalitzar l'acte de protesta contra la construcció d'una nova carretera que pretén unir el càmping de les Illes i Sant Marçal, amb greu perill per la conservació d'hàbitats i espècies de la capçalera de la Tordera.


 

Som avui aquí, a la principal porta d’entrada al Montseny, al peu de la nostra muntanya, que una vegada més ens demana posar-nos dempeus per defensar-ne la seva supervivència. I tenim clar perquè som aquí: perquè ens oposem a l’asfaltatge dels quasi 4 quilòmetres de la pista forestal de les Illes a Sant Marçal, al poble de Montseny. Una zona de màxima protecció, catalogada com a Zona de Reserva i d’Alt Interès Natural, Ecològic i Paisatgístic, pel mateix Pla Especial del PN del Montseny.

Ens oposem a una obra que significa obrir la circulació al trànsit rodat en un espai altament sensible pel que fa a la biodiversitat, capçalera de la conca de la Tordera, fins ara força aïllada i salvaguardada de la hiperfreqüentació i l’explotació turística. Aquest increment de la mobilitat tindrà greus conseqüències sobre la flora, la fauna i els ecosistemes de la zona. Les autoritats del Parc, el Conseller de Territori, i els “experts” que  aquesta setmana  parlaven a Barcelona sobre el Pla de Conservació del  Parc Natural, en són perfectament conscients d’aquestes conseqüències i no han fet res per impedir-les.

Considerem que aquest projecte atempta contra els objectius de protecció, conservació i dels propis valors de desenvolupament socioeconòmic, del que suposadament havia de ser un Parc Natural i Reserva de la Biosfera.

No estem davant d’un projecte justificable des del punt de vista del consens i de l’interès general. Ens enfrontem al projecte d’un alcalde perpetu i impune, que amb el consentiment de la Diputació de Barcelona, òrgan gestor del Parc, pretén beneficiar els interessos de certs negocis privats. Política i recursos públics al servei del clientelisme i l’amiguisme. Uns 350.000 euros de tots per el benefici d’uns pocs.

Una vegada més ens alcem en la defensa del territori montsenyenc, un territori històricament castigat a causa de la privilegiada i estratègica situació geogràfica. Lluites que venen de lluny i sense les quals potser avui no seríem aquí: contra les torres elèctriques a finals dels 80, passant per l’oposició a l’abocador de les Valls i el 4 Cinturó als anys 90, fins a la defensa de l’espai agrícola de La Ferreria, o la lluita constant per la supervivència de la Tordera. Lluites escampades arreu del territori del Baix Montseny, contra el Golf de Vilalba a Cardedeu, l’Stop Kàrting a Llinars, el NO a l’ARE a Sant Celoni, o a Palau, on un altre POUM era possible.

És cert, estem a la contra quan no queda més remei, però sempre proposant i construint un nou model social i territorial. Malgrat se’ns titlli d’utòpics, immobilistes o carrinclons, massa sovint el temps ens ha acabat donat la raó. Cal no oblidar-ho, la nostra desmemòria és la seva victòria. Com hem dit, avui ens alcem contra el projecte d’aquesta nova carretera en ple cor del Montseny. Però són molts més els motius que ens porten a ser aquí, davant d’aquesta cruïlla de camins. Perquè avui, més que mai, som davant d’una cruïlla que ens porta a escollir quin model territorial i de Parc Natural volem!

Un model que en garanteixi la preservació de la biodiversitat en equilibri amb les persones que hi viuen, o el model de parc temàtic que els nostres governants semblen disposats a implantar arreu, en favor de l’economia especulativa. El capital ho té clar, i ja ha engegat la seva màquina propagandística. Poc a poc va creant i alimentant un discurs favorable als seus interessos: fa mesos que la seva premsa va difonent articles al respecte, i que els seus líders d’opinió, des de polítics a suposats naturalistes, en sembren la llavor. I cada dia són més el fets que ens demostren que la seva política, tan a Barcelona com a Madrid, segueix i propugna aquest model: el Bulli Foundation al Cap de Creus, el Pla Hidrològic a la conca de l’Ebre, BcnWorld al Camp de Tarragona, o el projecte d’aquesta nova carretera en són exemple.

Que la seva demagògia i bones paraules no ens confonguin. L’enemic és el mateix que ens ha portat a la brutal crisi socioeconòmica que patim. Avui ens estem oposant a aquest model, com ho farem d’aquí quatre dies a la 2ª Marxa pels Drets Socials del Baix Montseny.  Avui ens oposem a un alcalde cacic, demà a un banquer amb les butxaques plenes, i demà passat a un conseller de les retallades socials.

Avui, el clam amb que va néixer la CSM fa quasi 30 anys, és més vigent que mai: SALVEM EL MONTSENY! ATUREM-LOS!

Signen:

ARRAN, CUP, CSM, La Clau, Casal Quico Sabaté, PAH Baix Montseny, Colla de Diables, Colla Timbalers, Montseny Maasais, Ecologistes en Acció de Catalunya, Diables de Cardeu, ADENC.

 

 

 

Comentaris

Després de llegir el present manifest i compartir-ne molts dels seus extrems, m'agradaria també, manifestar la meva opinió pel que fa referència a alguns d'altres.

D'entrada aclarir que aquesta pista ja fa molt temps que està oberta al trànsit rodat i que del que s'està parlant no és el d'executar una obra major sinó la de consolidar-ne el ferm, tot respectant-ne tant l'amplada com el traçat.

Si bé és cert que aquesta actuació pot representar un augment del trànsit de vehicles, aixó no vol dir que necessàriament esdevingui un pista hiperfreqüentada i que al igual que ara, se seguirà regint per la mateixa normativa que la regeix fins ara i que regeix les demés pistes forestals del Parc Natural, susceptible inclús de restar tallada al trànsit en determinades circumstàncies. Normativa que no és, ni té perquè ser, incompatible amb la protecció de l'entorn natural.

El que tampoc es pot afirmar, independentment del model socioeconòmic de l'entorn o dels interessos privats que alguns hi puguin tenir, és que aquesta actuació perjudiqui a la gent que viu al territori, ja que els hi permet gaudir d'una mobilitat geogràfica que ara per ara, no tenen.

Jo tampoc comparteixo molts dels criteris amb que es basa l'administració a l'hora d'aplicar segons quines polítiques, ni tampoc amb la manca de visió i l'entossudiment d'alguns particulars que insisteixen en explotar un model econòmic que s'està exhaurint, però el que si que us demanaria, és que no li doneu tota la culpa a la pista de Sant Marçal, ja que en qualsevol cas, aquest seria un altre debat.

Cordialment, Xavier Matrip, Montseny.

Afegeix un nou comentari

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
  • No es permet l'ús d'etiquetes HTML.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces web i de correu electrònic es transformen en enllaços automàticament.