Agenda

Avís a les sòcies i socis de la CSM: Assemblea Extraordinària i Ordinària el 14 de desembre de 2019
Sala Polivalent de La Clau (c/Alguersuari, 16 -Sant Celoni)

En el POUM de Santa Maria de Palautordera es proposa la construcció d’una carretera que trenca el paisatge del Riusec

Comunicat dels veïns i veïnes del Riusec (zona de cal Cavaller, límit Palau-Sant Celoni)

Aquests darrers dies els veïns del Riusec s’han reunit i estan duent a terme diverses activitats informatives sobre la redacció del Pla d’Ordenació Urbanística (POUM). Ho estan fent perquè en el POUM es projecte una carretera que trencarà el paisatge de l’entorn del Riusec, un dels racons del municipi amb més valor i on es manté encara un paisatge rural de qualitat.

El Riusec és un torrent que recull les aigües de les valls entre la Tordera i el Pertegàs, i passa ran del Temple i el Virgili; de fet el Virgili n’és un torrent que hi vessa les seves aigües quan plou. A l’entorn del Riusec hi ha una vegetació esponerosa amb boscos alts de plàtans i alzinars. Tot plegat constitueix una franja verda allargassada de notable valor ecològic, però sobretot paisatgístic. És allò que ara en diuen un corredor biològic.

Però el més interessant és que aquest corredor verd és el que dóna qualitat de vida a la gent del Virgili i el Temple. A l’altre cantó  és on hi ha un dels paisatges rurals més significatius del municipi, i també del Vallès; és on hi ha els plans de Cal Cavaller i de Can Turró. Són indrets molt coneguts i no solament pels qui viuen en el Temple o el Virgili, sinó també pels de Sant Celoni, que molts dies hi van a passejar precisament per la qualitat del paisatge.

Doncs tot això se’n anirà en orris quan es faci la carretera, que ha d’unir la sortida de l’autopista amb el polígon industrial. Potser que triguin 5, 10 o 20 anys en fer-la, però si s’aprova en el POUM, ja hi haurà mitja feina feta. Sempre podran dir que ja es va aprovar el seu dia en el POUM, i que només segueixen les directrius del POUM.

En el POUM ho tapen posant tot el pla fins a can Turó com a zona de protecció paisatgística. El que no diuen, com sempre passa, és l’impacte ambiental que comporta la carretera. Com que va a ran de la franja del Riusec, el corredor biològic quedarà a la pràctica destruït, i els veïns del Temple i del Virgili es quedaran sense la franja verda, amb tot el soroll i la contaminació damunt seu i una barrera que els hi dificultarà anar de passeig, almenys que passin per ponts, túnels i sempre enmig de ciment.

Els veïns del Riusec s’estan mobilitzant per conèixer l’abast d’aquest projecte i per fer conèixer a tothom de les seves conseqüències.

El pitjor de tot és que hi ha una alternativa a aquesta carretera per comunicar el polígon industrial, que és molt més barata, amb molt menys impacte ambiental i amb molt menys perjudici pels veïns del Virgili i el Temple. Es tracta d’un vial, molt més curt, que des de la carretera de Palautordera, poc després de Can Pagà i seguint el traçat de l’AVE, uniria el polígon industrial. Costaria molts menys diners, l’impacte ambiental seria molt menor i el perjudici als veïns molt baix, ja que queda força lluny. Els veïns del Riusec han sabut pels tècnics de l’Ajuntament que aquesta alternativa s’ha inclòs en el POUM, però ningú la defensarà.

El que més ha escamat és que en el POUM es diu que l’impacte ambiental del traçat pel Riusec té un impacte ambiental menor. Aquesta afirmació ha fet augmentar els temors dels veïns del Riusec, ja que pensen o que els tècnics redactors no coneixen l’indret, aleshores la ignorància seria molt preocupant, o segueixen consignes d’algú, que encara seria pitjor. Sigui el que sigui, afirmar que l’impacte ambiental seria menor és un argument sòlid per informar-se de tot plegat i mobilitzar-se per impedir la seva aprovació.

Convençuts de tot plegat, els veïns del Riusec s’han mobilitzat un cop s’han assabentat de com acabarà tot plegat. Aprofitant que durant tot el mes d’octubre es poden fer al·legacions, duran a terme campanyes informatives per tal que tots els veïns del Riusec i tots els habitants del Virgili i del Temple siguin coneixedors del POUM i de les seves conseqüències. Cal fer les al·legacions ben concretes i clares per tal d’evitar que s’aprovi amb el projecte d’aquesta carretera. Després ja serà massa tard, els tràmits ja no es pararan i quan es construeixi tot seran queixes, però aleshores tot serà inútil.
 

Comentaris

Hola a tots,
Tot això que és diu és molt i molt interessant però el més increïble és que en cap moment ningú parla del problema que tenim tots el veïns del Pont del Reguissol que ens passen cents de camions a diari per un carrer, torno a dir, un carrer que és el Ramón i Cajal el qual es troba gairebé en mig del poble.
Els veïns, des de fa molts anys estem lluitant per què es faci una alternativa, la que sigui o més convingui a tothom però que ens deixi dormir a les nits, que no tinguem el perill que tenim en aquests moments ja que hem de recordar que hem tingut accidents seriosos per culpa de tot això. Han atropellat vianants i entre ells nens. Tenim una escola a prop i és una vergonya que els nostres fills no estiguin segurs degut a la quantitat de trànsit que té aquest carrer i no vull ni parlar-ne del tema velocitat!
Vull afegir que és cert que el trànsit de camions cap a l’abocador disminuirà a partir del 2010 si aquest es tanca, però ningú fa referència a que tenim un polígon logístic, que per sort per a nosaltres i degut a l'actual crisi econòmica està al 20% d'ocupació, però que passarà quan tot torni a la normalitat? això és un parc logístic i si per desgràcia no solucionem aquest tema la quantitat de camions que poden arribar a passar serà espantosa.
Suposo que si no viviu aquí no ho podeu entendre però crec que tots plegats hauríem de ser més solidaris amb els cents de veïns que pateixen aquest problema diàriament.
Sincerament crec que s’ha de intentar arreglar d’una vegada per totes aquest problema, si és possible de la millor manera i que tothom o la majoria hi surti guanyant.
Aviat entrarem en el 2010 i és penós que el trànsit tingui que passar per un carrer i no per un vial adequat.

Afegeix un nou comentari

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
  • No es permet l'ús d'etiquetes HTML.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces web i de correu electrònic es transformen en enllaços automàticament.