El sot Llobater, un nou cas de despotisme muntà. Crònica d’una barbaritat programada

27 d’octubre de 2011
La Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny (CSM) rep informes sobre uns treballs de senyalització per a l’obertura de noves pistes en un indret de la muntanya de Morou, conegut com a sot Llobater. Aquest lloc, relativament poc freqüentat però força valuós pel seu interès natural, és ubicat dins del territori del Parc Natural del Montseny (PNM) i, per tant, sotmès a la seva normativa de protecció específica. Immediatament comuniquem aquestes informacions a les autoritats del PNM, les quals ens indiquen que no han rebut cap sol·licitud d’informe sobre l’obertura de noves pistes en aquest enclavament, tot i que coneixen un projecte d’extracció de fusta en aquesta zona demanat per un propietari al Centre de la Propietat Forestal (CPF).

28 de novembre de 2011
Els nostres corresponsals a la comarca ens alerten sobre l’activitat de màquines mòbils en els encontorns del lloc anteriorment esmentat, fet que comuniquem, novament, a les autoritats del PNM. La resposta d’aquestes és que continuen sense rebre cap sol·licitud d’informe sobre aquest assumpte.

9 de novembre de 2011
La CSM presenta sengles instàncies davant les regidories de Medi Ambient i Urbanisme de l’Ajuntament de Riells i Viabrea,  municipi en el qual s’enclava l’esmentat sot Llobater. Es demana informació sobre la possible concessió de llicències per a obrir noves pistes de desembosc.  Aquest mateix dia, les autoritats del PNM ens suggereixen treballar conjuntament per tal d’estudiar els possibles problemes que pogués generar qualsevol projecte d’obres a la zona esmentada, suggeriment que acceptem de bon grat.

15 de gener de 2012
La CSM lliura un informe tècnic  sobre la situació d’aquest indret a la directora del PNM. S’hi s’exposen els riscs a què se sotmetria el domini públic hidràulic, la flora i la fauna d’aquest lloc protegit en cas que fossin autoritzades obres com les esmentades més amunt. Paral·lelament, s’acorda celebrar una reunió entre ambdues parts per tal de discutir les possibles inferències de l’informe.

16 de gener de 2012
Les autoritats del PNM ens informen que, finalment, han rebut una sol·licitud d’obertura de camins de Joaquim Cusachs  i Viñas, propietari de la zona,  de la qual ens conviden a parlar.

28 de gener de 2012
Rebem avís, des de la zona en qüestió, que aquest propietari havia iniciat treballs de tala als llocs on, prèviament, ja havien estat detectades marques indicatives per a l’obertura de pistes noves, a la zona del sot Llobater. Aquests moviments són comunicats immediatament a les autoritats del PNM.

30 de gener de 2012
La Direcció del PNM reconeix haver lliurat ja un informe relatiu a la sol·licitud d’obres de Joaquim Cusachs (26-1-12). Al·lega pressions del CPF per un tema de subvencions, tot i que ens assegura que s’ha denegat l’obertura d’una pista a la zona del sot Llobater. També se’ns cita a una propera reunió conjunta per tal d’analitzar la situació.

9 de febrer de 2012
Desprès d’un seguit d’ajornaments, se celebra una reunió conjunta entre les autoritats i tècnics del PNM d’una banda, i, els representants de la CSM, de l’altra, en la qual, els primers, aporten precisions respecte de l’informe evacuat sobre la petició de Joaquim Cusachs per a obrir pistes.

La conclusió d’aquest informe, que va ser tramesa al promotor d’aquestes obres, és, segons les explicacions donades pels tècnics i per les autoritats del PNM, que s’ha informat favorablement sobre l’obertura d’una pista cap a la banda del Beier, però, al mateix temps, l’informe ha estat desfavorable respecte a l’obertura d’una pista al costat del sot Llobater atesa «la greu afectació en el curs del torrent i en l’ecosistema fluvial que implicarien els treballs d’obertura d’aquesta». D’acord amb tot el que hem exposat i atès aquest caràcter negatiu, l’Ajuntament de Riells no hauria concedit llicència d’obres per a l’obertura del camí en qüestió, segons la pràctica habitual.

 

Fotos 1 i 2. Sengles aspectes de la riera del sot Llobater tal com era a la tardor del 2011.

 

7 de març de 2012
Una trucada d’urgència ens alerta que, malgrat totes les accions prèvies i l’informe negatiu del PNM, la maquinària pesant ha irromput al sot Llobater a les set del matí (l’havien feta pujar a les quatre de la matinada!) i hi ha obert una pista que en alguns punts té de prop de sis metres  d’amplada  i que ha  causat destrosses importants a la llera de la riera.

Veïns de la zona adverteixen els guardes del Parc tot seguit. Aquests es presenten al lloc (gairebé quatre hores més tard de l’inici dels treballs), comproven que els operaris no disposen d’un permís municipal d’obres i n’aixequen l’acta consegüent. La destrossa ja és feta! Per una altra banda, els agents rurals, que van ser cridats pels veïns a la mateixa hora, també es van fer presents quan ja no hi havia res a fer. Malgrat tot, l’operari continua amb la seva tasca destructiva com si res hagués passat!

Segons totes les informacions recollides posteriorment i documentalment contrastades, les obres executades pel propietari esmentat al sot Llobater s’han fet malgrat els condicionants següents:
-L’informe preceptiu del PNM,  previ a la concessió de la llicència municipal d’obres per a obrir el camí resseguint la llera del sot Llobater, era  desfavorable.
-Els treballs efectuats no disposaven de la corresponent llicència municipal d’obres per a l’obertura d’aquesta pista, atès que l’Ajuntament de Riells i Viabrea no l’havia concedit.
-L’obra executada afecta el domini públic hidràulic i, per tant, s’hauria d’haver sol·licitat els permisos corresponents a l’Agencia Catalana de l’Aigua (ACA), punt que tampoc no s’ha tingut en compte.

 

Fotos 3, 4, 5 i 6. Estat de la riera del sot Llobater després del pas de les màquines per construïr un camí sense llicència.

 

17 de març de 2012
Els tècnics de l’Ajuntament de Riells i Viabrea elaboren un informe  sobre les obres efectuades sense permís municipal. En aquest informe es determina que s’ha dut a terme «l’obertura d’un camí de desembosc DB49E amb una amplada superior als 3,5 m, realitzant importants moviments de terres per la transformació de la pista i els seus talussos, alterant la morfologia i coberta vegetal de la llera i el curs del torrent, en Zona d’Interès Natural (ZIN) i Zona d’Alt Interès Natural, Ecològic i Paisatgístic (ZAINEP), situades en Sòl No Urbanitzable».

Al mateix informe es proposa incoar expedient disciplinari  per  a la restitució de la realitat física alterada contra Joaquim Cusachs i Viñas, així com dictar una primera resolució de suspensió provisional i immediata de les obres mentre duri la resolució de l’expedient i notificar-ho a l’infractor i a totes les administracions implicades (PNM, ACA, Medi Ambient i Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat).

19 de març de 2012
A causa de la manca d’informació sobre els fets, la CSM es reuneix amb els tècnics de l’Ajuntament i presenta una nova instància davant l’Ajuntament de Riells i Viabrea en què es demana el lliurament de l’expedient administratiu iniciat contra Joaquim Cusachs, així com els informes dels guardes del PNM i els dels agents rurals i sol·licita que «s’incoï urgentment el corresponent expedient sancionador i de recuperació de la legalitat urbanística». A la mateixa reunió som informats de la proposta d’expedient que han preparat contra l’individu en qüestió.

22 de març de 2012
La Diputació de Girona comunica oficialment a l’Ajuntament de Riells i Viabrea l’informe dels guardes del PNM i el contingut de l’informe previ denegatiu.

28 de març de 2012
L’Ajuntament de Riells i Viabrea comunica a la CSM la Resolució 85/12, de 23 de març, segons la qual s’ha incoat «expedient de protecció de la legalitat urbanística» contra Joaquim Cusachs i Viñas, amb referència a «l’obertura del camí de desembosc DB49e (junt al torrent del sot Llobater), amb una amplada superior a 3,5 m, realitzant importants moviments de terres per a la transformació de la pista i els seus talussos, alterant la morfologia i coberta vegetal de la llera i el curs del torrent, en Zona d’Interès Natural (ZIN) i Zona d’Alt Interès Natura, Ecològic i Paisatgístic (ZAINEP), situades en Sòl No Urbanitzable». Aquesta mateixa notificació s’ha tramès a totes les parts implicades.

16 d’abril de 2012
Joaquim Cusachs presenta a l’Ajuntament de Riells i Viabrea un plec d’al·legacions en el qual pretén «que el camí DB49E ja era un camí existent l’any 1956 i que apareix clarament cartografiat a les ortofotografies aèries dels anys 1956-57». Per tant, segons el seu criteri, l’obertura de la pista feta sobre la llera del sot Llobater (obviant-ne els efectes) «es pot realitzar en qualsevol dels anys de vigència del PTGMF i que no és necessari  comunicar-ne l’inici, i que, per tant, la propietat disposava d’autorització per realitzar aquesta actuació».

27 d’abril de 2012
La CSM presenta una nova instància davant l’Ajuntament de Riells i Viabrea en la qual es mostra com a part interessada i reclama el lliurament íntegre de la documentació referent als expedients 4/12 i 171/11 relacionats amb l’afer del sot Llobater.

14 de maig de 2012
L’Ajuntament de Riells i Viabrea comunica als interessats un decret d’alcaldia (132/12) segons el qual es resol «ratificar la suspensió de les obres objecte d’aquest procediment (...) s’acorda la suspensió provisional del termini per resoldre i la sol·licitud d’informe als organismes competents,[ ] en relació a les obres d’obertura de camí de desembosc promogudes pel Sr. Joaquim Cusachs i Viñas», i se sol·licita l’emissió d’informe pel que fa a matèries de la seva competència.

17 de maig de 2012
L’ACA tramet a l’Ajuntament de Riells i Viabrea una còpia del requeriment i de l’acta d’inspecció  relativa a l’expedient «Moviment de terres per l’obertura d’un camí, TM Riells i Viabrea». Entre alguns altres arguments, el requeriment afirma que «les actuacions dutes a terme, descrites a l’acta esmentada (obertura de pista forestal, llera tapada amb terres, desviament de l’aigua, afecció a zona de servitud, abocament de terres i pedres, col·locació de pedres dins la llera per fer pas en pista forestal existent), han afectat el domini públic hidràulic, la zona de servitud i de policia i no disposen d’autorització ni poden ser legalitzables».

2 de juliol de 2012
La CSM presenta una denúncia contra Joaquim Cusachs i Viñas a la Fiscalia de Medi Ambient mitjançant un escrit argumentat i amb profusió de documentació gràfica que inclou l’informe lliurat prèviament al PNM.

20 de juliol de 2012
Arriben a la CSM nous informes sobre la utilització de la pista il·legal, oberta per Joaquim Cusachs, malgrat la interdicció dictada per l’Ajuntament. La Direcció del PNM n’és assabentada i s’acorda una nova reunió per a parlar de l’assumpte.

23 de juliol
Representants de la CSM es reuneixen amb l’aparellador municipal de Riell i Viabrea, a qui n’informen de la nova infracció, i hom acorda que les incidències seran denunciades a la policia municipal en el moment que s’esdevinguin i tants cops com sigui necessari.

L’aparellador municipal fa lliurament de tota la documentació legal existent fins al dia de la data sobre aquest afer. La CSM presenta una nova instància en què reclama tota la documentació, que pugui generar en endavant aquest expedient. Posteriorment, la CSM es torna a reunir amb la directora del PNM i part dels veïns afectats, per tal de comentar la situació actual i veure quins són els mecanismes legals per a actuar  en un futur immediat.

25 de juliol
La CSM és alertada novament que Joaquim Cusachs efectua treballs d’extracció de fusta a través de la pista il·legal que es troba en fase d’incoació d’expedient de protecció de legalitat urbanística i suspensió immediata de les obres, segons el Decret d’Alcaldia 85/12, de 23 de març. Els fets són comunicats per la CSM a l’Ajuntament i al responsable del PNM. Aquest darrer hi envia els guardes del PNM, els qual elaboren un altre informe dels treballs il·legals que s’hi efectuen.

Continuarem informant.

Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny                 

Riells i Viabrea, juliol de 2012

Afegeix un nou comentari

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
  • No es permet l'ús d'etiquetes HTML.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces web i de correu electrònic es transformen en enllaços automàticament.