L’acord pels Pressupostos Generals de l’Estat, signat el novembre de 2022, inclou la subscripció d’un conveni per a la gestió d’obres per un import de 900 milions d’euros en aportacions plurianuals en infraestructures a diferents territoris de Catalunya i un altre per a l’execució d’intercanviadors ferroviaris entre les xarxes de Renfe i FGC amb una partida de 20 milions d’euros. Aquesta inversió és l’única adreçada a millorar l’ús del transport públic col·lectiu, mentre que la primera de 900 milions només cerca invertir en infraestructures de transport per carretera per afavorir encara més la mobilitat amb vehicle privat, ja desbocada i responsable del 70% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle que són un dels principals causants de l’Emergència climàtica.
Aquesta transferència de recursos és llei i per tant d’obligat compliment, doncs està recollit a la llei de pressupostos de l’Estat. Cal doncs signar els convenis i que l’Estat els desenvolupi aprovant les corresponents encomanes de gestió mitjançant la seva publicació oficial al Butlletí de l’Estat i ordenant les transferències pertinents.
Pel contrari, l’acord de febrer 2023 per als pressupostos de la Generalitat és un acord extrapressupostari, un compromís polític entre l’actual govern de la Generalitat de Catalunya, a mans d’ERC, i el Partit dels Socialistes de Catalunya. Aquest acord requereix la signatura d’un conveni entre els governs espanyol i català per definir i posteriorment desenvolupar les encomanes de gestió i les ordres que les facin efectives i les transferències pertinents.
Davant les recurrents notícies que s’estan produint durant les últimes setmanes al voltant del compliment dels acords pressupostaris relacionats amb el Quart Cinturó entre els dos partits que governen l’Estat i l’autonomia catalana, volem manifestar:
-
Pel que ha transcendit a l’opinió pública tot apunta a que el què volen aprovar a correcuita no són els convenis respectius sinó uns “protocols”, una mena de declaració de voluntats polítiques, donat que la gestió jurídic-tècnic-política per bastir els convenis no es pot realitzar al marge de la seguretat jurídica, tècnica i política del seu acompliment i en els termes estrictes en els que estan compromeses les parts. Sembla doncs que l’actual partit al govern espanyol, una vegada més, actua per motius electoralistes, volent forçar la signatura dels protocols apressadament, oblidant, però, que està “en funcions”.
-
En paral·lel estem assistint a un assetjament polític, empresarial i mediàtic a favor del Quart Cinturó, plantejant aquesta infraestructura com una obra prioritària, obviant deliberadament tots els estudis tècnics que demostren la seva innecessitat des del punt de vista de la mobilitat i amagant que el principal objectiu del Quart Cinturó és acabar d’urbanitzar tota la plana del Vallès, per continuar especulant amb el territori a costa de destruir el nostre hàbitat.
-
Hem de lamentar que mentre es representa aquest sainet a favor d’una autopista innecessària i destructiva com el Quart Cinturó, el govern de la Generalitat no està a l’alçada de les circumstàncies davant l’Emergència Climàtica i no afronta cap de les mesures necessàries per encarar-la, com apostar per una veritable xarxa de transport col·lectiu, obviant les obligacions derivades del planejament com el Pla Específic de Mobilitat del Vallès i totes les directives europees. Pel contrari continua apostant per un model de mobilitat caduc i insostenible.
-
En el supòsit que Govern de la Generalitat i l’Estat acabin signant algun protocol relacionat amb el Quart Cinturó, significarà una nova deslleialtat envers les bases i l’electorat del partit del govern de la Generalitat i una claudicació als de sempre, als qui només actuen en benefici d’una minoria que s’enriqueix a costa de destruir el país, de menystenir les conseqüències de l’Emergència climàtica i de negar el futur i la qualitat de vida a la majoria de la ciutadania.
Finalment, des de la Campanya Contra el Quart Cinturó continuarem lluitant amb tots els mitjans al nostre abast per evitar qualsevol tràmit a favor del Quart Cinturó, de la Ronda Nord o qualsevol altre nom amb que l’etiquetin. I continuarem plantejant i defensant totes aquelles actuacions a favor d’una reducció de la mobilitat actual basada en els vehicles a motor i reclamant les inversions en transport públic col·lectiu de passatgers i de mercaderies. Només així podrem contribuir a lluitar eficaçment contra l’Emergència Climàtica i reduir les emissions contaminants que afecten la nostra salut en els terminis que tots els organismes científics estan exigint.
El Vallès, 30 de juny de 2023
Campanya Contra el Quart Cinturó (CQCC)
Més informació:
ccqc@pangea.org - http://ccqc.pangea.org - twitter @Campanya_ccqc
30 anys i els que calgui defensant el territori.
NO al Quart Cinturó!
Nota de premsa
|
Afegeix un nou comentari