Agenda

Delta de l'Ebre, sediments ja!

Tarragona,davant la subdelegación del Gobierno (plaça Imperial Tarraco, a les 10:00h); i al parc fluvial de Deltebre, a les 12:00h

Des del Montseny diem no al circuit de moto-cros de Can Bosc a Sant Feliu de Codines

Fauna existent a l'antic golf de Can Bosc (Sant Feliu de Codines)
SOS Vallès

Des del Montseny diem no al circuit de moto-cros de

Sant Feliu de Codines

 

En plena fase d’emergència climàtica i de crisi de biodiversitat, encara hi ha promotors i ajuntaments capficats en aprofundir el desastre.

Reproduïm aquí el comunicat emès per SOS VALLÈS, plataforma a la qual està adherida la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny, on s’explica abastament el desastre ecològic que implica l’inici dels treballs per a convertir aquest espai natural en un indret erm, sorollós, contaminant, absent de vida animal, i totalment oposat a la protecció del medi ambient.

Les imatges que podreu veure en els enllaços adjunts, són totes filmades, en diferents moments, dins del territori que ara es vol convertir en pistes d’entrenament de moto-cros. Estem segures que la vida que hi veureu no us deixarà indiferents.

Cal aturar aquest desastre abans que sigui massa tard!

Logo 30è

Inici dels treballs preliminars per la construcció del circuit de moto-cros

Comença la destrucció de l'hàbitat existent

EL CIRCUIT DE MOTOCRÒS A CAN BOSC (Sant Feliu de Codines) REPRESENTA UNA NOVA AGRESSIÓ AMBIENTAL EN EL TERRITORI QUE VULNERA ELS PACTES CONTRA EL CANVI CLIMÀTIC

Posicionament SOS Vallès

Enmig de la preocupació general i crida a la responsabilitat per part de la comunitat científica davant dels fenòmens climàtics extrems que vivim, de la pèrdua de diversitat que ja ha està essent considerada per alguns la 6a extinció massiva, de malalties emergents, o dels processos erosius accelerats que ja fa anys que s’evidencien, es decideix que és una idea encertada fer un circuit de cros i cremar benzina en un indret on actualment s’hi refugia flora i fauna defugint la presència humana.

Deu tractar-se d’un projecte transcendental, que passa per damunt de totes les alertes dels experts en qüestions climàtiques, biòlegs, físics, ecòlegs, metges, etc, etc. Clar, un circuit de cros és una infraestructura estratègica per aquells que damunt dues rodes gaudeixen de la pols, la velocitat, el soroll i el tuf persistent de la benzina i l’oli a mig cremar. Quina llàstima que altres habitants del planeta no acabin de trobar plaer en el fet que els estressin, els espantin, els xafin, els intoxiquin i empudeguin, els cobreixin de pols opaca i els obliguin a fugir (aquells que poden fugir, clar, que no tothom té la possibilitat de fer- ho) a on?

De cap a l’extinció o a la condemna de malviure sota les efectes de l’estrès crònic. I així anem empobrint el territori del seu principal patrimoni: la natura, però també de la responsabilitat que desitjarien les generacions futures, i de la sensibilitat necessària per comprendre un món que, malauradament, no podran heretar en les mateixes condicions que nosaltres, com nosaltres no les hem heretat en les mateixes condicions que els nostres pares o avis.

Sí, l'Ajuntament de Sant Feliu de Codines ha concedit el permís d’activitat econòmica a un projecte de circuit de cros en l’antic camp de golf de Can Bosc, després que l’OGAU li donés llum verda a pesar de les múltiples al·legacions presentades per diverses entitats ecologistes com L’ADENC, Ajuntaments (Sant Quirze Safaja amb el projecte de “protecció de l’entorn amb la negativa d'instal·lar un circuit de motocròs a Can Bosch de Sant Feliu de Codines”), veïns i d’ADFs (El Pinyó), entre d’altres.

Aquest espai s’ha anat recuperant i naturalitzant i actualment té un interès biològic destacat. Es tracta d’un espai rodejat de zones d'interès de flora i fauna (zona ZEPA, PEINs, Xarxa Natura 2000) que ha acabat empapant-se de les espècies dels hàbitats pròxims i n’ha reclutat de noves. Moltes d’elles són protegides per normatives autonòmiques, estatals o europees, com ara el blauet, l’àguila marcenca, la reineta, el gripau corredor, la magnífica i amenaçada papallona Graellsia isabelae, entre d’altres.

Bona part de la superfície del recinte és forestal, amb alzinars, pinedes i bosc mixt rodejat de pastures també naturalitzades i mantingudes de manera natural per herbívors (sobretot cabirols), essent aquestes formacions molt escasses al Vallès. La diversitat de formacions vegetals i hàbitats de l’espai constitueixen un mosaic ric, on la fauna hi troba refugi, zona d'alimentació i de reproducció, incloent unes basses completament naturalitzades amb vegetació de ribera i hidròfits, que si bé aquest any degut a l’extrema sequera no presenten aigua, són habitualment usades per diverses aus aquàtiques nidificants, amfibis i macroinvertebrats aquàtics.

És conegut que la circulació dels vehicles té conseqüències damunt la salut de l’ecosistema i de les persones, més enllà dels impactes directes sobre el sòl, flora i fauna. Ens referim a la contaminació acústica, atmosfèrica i la deposició de partícules en suspensió que poden transportar elements contaminants a distàncies considerables del focus emissor.

Cal tenir present que la zona afectada està pròxima a zones habitades i zones protegides, entre elles una zona ZEPA (Sant Miquel del Fai) creada per a la protecció de l’àguila cuabarrada (Aquila fasciata, espècie en perill crític a Catalunya), amb un dels seus límits a tant sols 2 km del circuit. Amb tot, considerem que no són suficients les mesures per garantir la salut de persones i ecosistemes ni la conservació de la biodiversitat pròxima.

D’alta banda, es posa en dubte que l’Ajuntament de Sant Feliu de Codines sigui capaç de fer quadrar els números d’emissions de CO2, ja que amb el pacte d'alcaldes i alcaldesses contra el canvi climàtic han assumint el compromís de reduir en un 55% les emissions de CO2 per l’any 2030 fomentant, entre d’altres mesures, la reducció de l’ús de vehicles contaminants. I els vehicles de 2 temps són especialment contaminants.

Considerem que es posa de manifest la manca d’una voluntat ferma, tant per part de la Generalitat i organismes competents com per part de l’equip de govern de l’Ajuntament de Sant Feliu de Codines (JUNTS-PSC), de treballar per aportar solucions reals al problema de la crisi climàtica que ens afecta a totes i per a un municipi compromès amb la sostenibilitat, lliure de contaminació atmosfèrica, acústica i respectuós amb la biodiversitat i la salut de les persones. Podent apostar per activitats educatives, de conscienciació i sensibilització en qüestions mediambientals i/ o de lleure respectuoses amb la conservació de la natura, que seria el desitjable, s’ha apostat per una activitat agressiva i contaminant.

Malauradament, aquesta agressió ambiental no és un cas aïllat. En els Vallesos trobem altres projectes vinculats al motor recolzats o promocionats per la mateixa administració i amb enormes repercussions ambientals damunt del territori, incompatibles amb la conservació de la biodiversitat i els esforços generals per assolir els compromisos establerts a l’acord de París o, fins i tot, amb drets humans com el de la salut pública. Alguns precedents són el cas del circuit internacional de Kàrting a Llinars del Vallès (amb govern d’ERC), en un corredor biològic; el PDU del Circuit de Montmeló (amb govern de PSC a Granollers), o el cas recent del circuit de motos de Lliçà de Munt (amb govern del PSC). Afortunadament, en alguns casos la lluita ciutadana ha aconseguit aturar aquests projectes que pel gaudi d’uns quants comprometen el benestar i salut de persones, fauna i flora.

La humanitat, en plena crisi, ens trobem davant d’un dels grans reptes de la nostra civilització: assumim quins són els límits dels recursos planetaris i les repercussions del creixement insostenible (i actuem en conseqüència i responsabilitat) o seguim el model actual de creixement i agressions contínues en el territori fins a la catàstrofe ambiental. El canvi climàtic i la pèrdua de diversitat no són fruit d’una acció puntual, però sí de la suma continuada d’aquestes accions. Per això el canvi climàtic té sovint noms i cognoms: els de dirigents i empresaris que durant dècades han anat prenent decisions o han permès accions que han atemptat contra la natura.

Des d’aquí demanem que s’aturi el projecte del circuit de Can Bosc, a Sant Feliu de Codines, pel seu impacte negatiu damunt l’ecosistema i la salut, i fem una crida a la responsabilitat, demanant a la ciutadania, entitats i òrgans administratius que col·laborin en la construcció d’una societat més madura, sensible, sostenible i respectuosa amb les necessitats de totes les espècies que convivim en aquest planeta de recursos limitats, tal i com la comunitat científica i el sentit comú reclama des de fa temps.

Podeu veure el video i seguir-nos a:

SOS Vallès (sosvalles.blogspot.com)

https://twitter.com/sosvalles/status/1427538873639391233

Afegeix un nou comentari

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
  • No es permet l'ús d'etiquetes HTML.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces web i de correu electrònic es transformen en enllaços automàticament.