Després de la reunió prèvia i la visita mantinguda avui a l'indret, queda desconvocada la concentració prevista per demà a les 11:00h a Montseny
Posteriorment, la CSM explicarà el contingut del preacord que s'ha discutit avui amb l'Ajuntament de Montseny
Declaració de la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny davant l’anunci d’obres al camí Illes-Sant Marçal
Davant la notícia apareguda el divendres 12 de setembre en relació a l’inici d’unes obres de pavimentació del camí existent entre la font de les Nàiades i Sant Marçal, la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny vol denunciar els extrems següents:
La conversió d’aquest camí en carretera, és un projecte que ha estat contestat històricament tant des de dins com des de fora del mateix territori. Des de l’any 2012 i de manera reiterada s’ha produït el rebuig, totalment justificat, contra una nova infraestructura que afectaria un dels racons del Montseny que acumula més vàlua ambiental i més biodiversitat de tot el massís.
La mobilització ciutadana contra aquest projecte s’ha mantingut al llarg dels anys i ha impedit la consolidació d’una obra que tindria conseqüències irreversibles pel Montseny. L’anterior equip municipal d’aquesta vila, que ostenta el mateix nom del massís, no va aconseguir dur a terme aquest propòsit, però l’equip actual prova ara d’executar-lo d’una manera més sibil·lina.
Així, el disseny original, que pretenia asfaltar aquest camí d’una llargària total de 3,7km (no d’11km com afirma l’ajuntament de Montseny a la premsa), s’ha convertit amb el pas del temps en diversos projectes que fraccionen aquest recorregut, però pretén aconseguir el mateix resultat fent-ho a trossos. En el cas que ens ocupa, vol pavimentar ara una longitud total de 595m, el que representa un 16,2% del total del camí, al qual s’han de sumar 215m que van ser pavimentats mercès a dos projectes anteriors dels anys 2020 i 2022, que afegirien un total de 813m pavimentats, o el que és igual al 22% de la llargària total d’aquesta pista.
Aquesta tàctica és la que avui denunciem perquè s’està utilitzant, de manera sistemàtica, en diferents projectes relatius al Parc natural del Montseny, per tal d’esquivar l’aplicació correcta de la Llei d’Avaluació d’Impacte Ambiental, que exigiria l’estudi integral de qualsevol projecte que impliqués la modificació de la pista existent. Divide et impera, aquesta sembla ser la màxima que utilitzen administracions de tots els nivells per tal de poder donar autorització a aquestes intervencions que no respecten els espais naturals “protegits”.
Resumint, en els darrers 10 anys hi ha hagut fins a quatre projectes relatius a aquest camí, sota el pretext de millorar-lo en les zones més degradades, però encara no s’ha demostrat mai que fossin imprescindibles pel pas dels vehicles d’emergència, de treball o fins i tot particulars. En canvi, cada nova intervenció ha incorporat impactes acumulatius sobre la flora i la fauna d’aquest lloc, sense que se’n hagi fet una avaluació seriosa dels danys ambientals.
L’excusa de que aquesta via «és un camí de vital importància per als veïns i veïnes de Montseny d'Amunt. A la vegada que suposa també una via d'emergència i/o evacuació en sentit contrari, per a la població de Viladrau i Arbúcies, de les comarques d'Osona i la Selva», no suporta una anàlisi seria per a qualsevol persona que consulti un mapa de la zona, atès que hi ha camins alternatius per poder sortir d’aquesta àrea en cas de necessitat sense haver-ne d’utilitzar aquest, massificant una zona d’alt valor ecològic on es presenten espècies susceptibles als impactes ocasionats per l’activitat rodada com el Durbec o l’Aligot comú.
Tal i com indicava el projecte que va presentar la Diputació de Barcelona l’any 2017:
«El projecte s’ubica en la capçalera del riu Tordera, dins l’Espai d’Interès Natural Massís del
Montseny, inclòs a la Xarxa Natura 2000 amb el codi ES5110001, i travessa les Zones de
Reserva Natural Matagalls – Sant Marçal (1228 m aprox.) i d’Alt Interès Ecològic i Paisatgístic
definides pel Pla especial (2075 m aprox.).»
No cal afegir-hi més. La qüestió de fons que es planteja és si cal considerar la protecció d’aquest espai com un bé comú, o bé si s’ha de permetre que determinats interessos particulars posin en perill la pervivència d’un territori que hem ajudat entre totes i tots a mantenir viu.
La Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny (CSM) considera que, davant l’actual situació de crisi climàtica, resulta imprescindible la preservació d’aquest espai i del Montseny en el seu conjunt, per tal que les generacions futures en puguin seguir gaudint, contra la visió a curt termini d’algunes administracions i particulars i, que, per tant, cal mantenir-ne la protecció.
En aquest sentit la CSM reclama a l’Ajuntament que no s’iniciïn els treballs i afirma que durà a terme totes les accions ciutadanes i jurídiques que consideri necessàries per aturar aquest tipus de procediments que considera perversos i contraris a l’esperit de la llei.
Sant Celoni, 13 de setembre de 2025


Afegeix un nou comentari